Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
Trend jest jasny – również e-shopy powinny zmniejszyć swoje negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne.
Z jednej strony naciska na to Unia Europejska, z drugiej sami klienci. Dla 72% z nich stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju jest ważne, a 54% chce, żeby e-shopy pakowały lepiej. Co więcej, liczby te rosną, co wynika z ogólnoeuropejskiego badania USP z marca 2021.
Zainteresowanie zrównoważonym prowadzeniem e-shopów nigdy nie było większe. Jakie kroki podjąć, aby Twój e-shop był coraz bardziej „zielony” oraz których rzeczy unikać, aby nie były zbytecznymi z zerowym wpływem? Zacznij od poznania swojego stanu wyjściowego.
Spis treści:
Osoby prowadzące e-shopy często zajmują się tylko tym, co widzą – zazwyczaj opakowania. Inne rzeczy dotyczące ich działalności, które jednak mają większy wpływ na środowisko, pomijają. Na przykład jakiego używają samochodu, czym ogrzewają magazyn, od kogo kupują prąd…
Pierwszym krokiem na drodze do „bardziej zielonego” e-shopu powinny być badania. Sprawdź co powoduje „odcisk” na ekologicznej „stopie” Twojej firmy.
Możesz również obliczyć ślad węglowy lub ekologiczny Twojego e-shopu. Jednak do tego nie istnieje żaden uniwersalny kalkulator. A jeśli tak, to warto to brać z dystansem. Na wyniki ma wpływ naprzykład to, jaki towar sprzedajesz, do czego pakujesz, ale również jaki mix energetyczny ma kraj, w którym prowadzisz działalność
Stopa ekologiczna = ilość zasobów naturalnych zużywanych przez firmę w ciągu roku (zużycie prądu, wody, transport…)
Ślad węglowy = ilość emitowanych gazów cieplarnianych
Mix energetyczny = z jakich źródeł i w jakich proporcjach produkowana jest energia elektryczna
Duże firmy do tych wyliczeń zatrudniają profesjonalistów.
Mniejszym e-shopom polecamy opierać się o badania sondażowe. Dokładne dane się różnią, ale potwierdza się, że najwięcej emisji z e-shopów pochodzi z transportu i eksploatacji budynków. Mniej więcej jedna piąta pochodzi z opakowań, co wynika z danych Seven Senders:
Teraz, gdy już wiesz, w jaki sposób Twoja firma obciąża środowisko, możesz wyznaczyć cel.
Cel jest wszystkim. :-) Najbardziej kompleksowym działaniem jest dążenie do obniżenia śladu węglowego i ekologicznego. Jak pokazują powyższe dane, na pierwszym miejscu skup się na sposobie ogrzewania i doręczania towarów.
Jak już obliczysz ilość wyprodukowanych emisji, możesz dojść do zaskakujących wniosków, na przykład to, że folia bąbelkowa może być w Twoim wypadku oszczędniejsza dla środowiska, niż papier. W takim razie nie bój się edukować swoich klientów, aby dobrze wiedzieli dlaczego pakujesz właśnie w ten sposób.
Dla Ciebie może być najważniejsze coś innego, na przykład zmniejszenie wydobycia paliw kopalnych albo zmniejszenie tworzenia niepotrzebnych śmieci. Wtedy Twoim celem może być raczej bycie w 100% bez plastików albo 100% zero waste. Na przykład czeska Econea postanowiła, że chce mieć co najbardziej bezodpadowe paczki, do czego dopasowała głównie swoje opakowania, w mniej samą działalność firmy.
Zero-waste = promowanie ponownego wykorzystywania zasobów bez tworzenia odpadków
Masz już swój cel? Teraz wystarczy wymyślić jak go osiągnąć.
Skup się na najważniejszych miejscach oraz tzw. low-hanging fruits = czyli rzeczach, które mają największy potencjał do zmniejszenia śladu, ale kosztują najmniej wysiłków.
Na niektóre działania możesz mieć mało wpływu – na przykład nie wpłyniesz na to, jeśli Twój dostawca używa samochodów elektrycznych czy spalinowych. Tak samo nie zmienisz sposobu ogrzewania w budynku, który wynajmujesz.
Na niektóre rzeczy nie musisz mieć finansów – na ocieplenie budynku, instalację pompy ciepła, przejście na samochody elektryczne… to są duże i długoterminowe inwestycje, które nie są dla każdego i na każdą kieszeń.
Coś jednak możesz zmienić – na przykład możesz zmienić dostawcę prądu (możesz wybrać takiego, który kupuje prąd ze źródeł odnawialnych), obniżenie ilości zwrotów (głównie u e-shopów z modą) albo wybór opakowań. Przeczytaj więcej porad, jak szybko i skutecznie zmniejszyć wpływ e-shopów na środowisko naturalne w artykule 4 kroki do bardziej „zielonego” e-shopu.