Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
Zamiast wysyłania towaru w najtańszych plastikowych opakowaniach zaczęli pakować oszczędniej. Bardziej zielono. Z szacunkiem do środowiska.
Zapytaliśmy takie firmy jak Econea, Tierra Verde, Notino, Naklíčeno.cz, Nuspring, Greenwave i BIOneeds do czego i jak pakują i spisaliśmy te najlepsze praktyki, jeśli chodzi o pakowanie ekologiczne i na pewno nie zatrzymamy tego tylko dla siebie. :-)
Jeśli również Ciebie niepokoi ilość opakowań, które zużywamy, przeczytaj doświadczenia ludzi, którzy wybrali ekologiczną drogę już wcześniej. Oto i one.
Używanie papieru zamiast plastiku to dzisiaj najbardziej ulubiona droga jak pakować z szacunkiem dla środowiska. Również dlatego u wyżej wymienionych e-sklepach wygrywa karton tekturowy + papierowy wypełniacz + papierowa taśma klejąca.
Jednak ciekawsze niż same materiały opakowaniowe jest to jak ogólnie postępują te firmy, jeśli chodzi o opakowania.
E-shopy najczęściej stosują metodę zero-waste, którą to najlepiej definiuje NuSpring: „Chcemy to robić z głową, a ta nam podpowiada, że to jest właśnie ta najbardziej ekologiczna droga – maksymalnie korzystać z tego, co mamy do dyspozycji i nie kupować bez potrzeby nowych rzeczy.”
Paczka zapakowana do pudełka od butów, to właśnie przykład metody zero-waste stosowanej przed BIOneeds.
Dzięki metodzie zero-waste e-shopy zaczęły maksymalnie korzystać z opakowań z drugiej ręki – od swych dostawców, lokalnych firm i klientów.
Jednak dostateczną ilość opakowań zyska ten, kto stworzy sieć współpracujących firm.
Poleganie na klientach ma swoje wady. „Klienci opakowania przynoszą sami, jednak o wiele rzadziej niż byśmy potrzebowali” – mówi menadżerka Greenwave Denisa Svobodová.
Nurspring dostaje używane opakowania od swoich klientów.
Bez względu na to skąd weźmiesz kartony i tak skończysz z kupą małych, średnich i dużych kartonów o różnej jakości, co może niepotrzebnie skomplikować pakowanie.
„To zawsze ciężkie zadanie znaleźć pudełko o odpowiednim rozmiarze do danego zamówienia” – przyznaje Jan Čillík z Tierra Verde.
Z podobnym problemem spotykają się w e-shopie Econea. „Sprawdzamy, jak najlepiej wykorzystywać kartony od dostawców. Jak efektywnie segregować je przy przyjęciu towaru na kartony, które nadadzą się do pakowania zamówień oraz na te, które zostaną pocięte na wypełniacz” – wyjaśnia dyrektor magazynu Tomáš Bobek.
Najczęściej stosowanym wypełniaczem do paczek to pocięty karton, pogięte gazety albo papier z niszczarki. „Oczywiście czasami musimy używać innych materiałów, takich jak folia bąbelkowa, którą dostaliśmy od dostawcy” – przyznaje Ivon Fraňková z BIOneeds, ponieważ szkoda wyrzucać materiały, które można użyć ponownie.
Jeśli jednak nie mają nadmiaru gazet do pakowania, e-shopy kupują papierowe wypełniacze, takie jak FastPaper. Chociaż jest dostarczane w odwijanej paczce to i tak pakowanie jest o wiele szybsze.
Brak używanych wypełniaczy e-shopy rozwiązują kupowanym wypełniaczem, takim jak na przykład FastPaper.
Co jednak się nie przyjęło to wełna drzewna i SizzlePak.
„Oba wypełniacze wyglądają bardzo ładnie dla klienta – mówi Ivon Fraňková z BIOneeds. „Jednak SizzlePak był dość drogi i nadawał się raczej do małych paczek. Wełna drzewna nie nadaje się do recyklingu a do tego drapała w ręce i powodowała duży nieporządek.”
Najczęściej używaną jest papierowa taśma klejąca. Dla e-shopów to nie problem, że kosztuje nawet dwukrotnie więcej, niż zwykła plastikowa taśma. W Greenwave tłumaczą to tym, że chcą być pewni, że cała paczka nada się do recyklingu. Kartony zaklejone plastikową taśmą nie nadają się do recyklingu i są przeznaczane do spalenia.
Najbardziej zielone serce bije w Naklíčeno.cz.
Dlaczego? Tam używa się tak zwanych zwilżanych taśm, które potrzeba zwilżać do przodu za pomocą specjalnego zwilżacza. Z tego powodu pakowanie jest dość męczące. „Nie jest to idealny sposób. Pracownicy są cali w kleju a do tego trzeba to umieć robić” – mówi właściciel Naklíčeno Michal Kuchař. „Jednak trud się opłaca”.
Zapakowanie szkła to dość spore wyzwanie dla osób dbających o środowisko.
Najdalej posunęła się firma Econea, która już 4 lata pakuje szklane butelki do tektury falistej. „Rolkę potniemy piłą na kawałki, naprawdę to działa. Ilość rozbitego szkła jest znikoma” – wyjaśnia Tomáš Bobek.
Tekturę falistą chwali sobie również Naklíčeno i Greenwave. Jednak, jeśli chodzi o pakowanie najdelikatniejszego towaru, zaczęli ponownie używać plastikowych opakowań. „Delikatne szkło pakujemy do folii bąbelkowej, którą dostaniemy razem z dostawami, albo do flo-paku.” Jest to spowodowane ryzykiem zbicia towaru, „Oszczędność na opakowaniach się nam nie opłaciła” – wyjaśnia Denisa Svobodová z Greenwave.
Wielka minimalizacja materiału opakowaniowego nie opłaciła się również w Tierra Verde. „Zdarzało się, że towar często był uszkadzany podczas przesyłki przez co mieliśmy z tego opakowania więcej szkody niż pożytku” – mówi Jan Čillík.
Do ochrony delikatnych i kruchych towarów e-shopy używają tekturę falistą.
Jak widać, papier zwycięża prawie we wszystkich kategoriach opakowań.
Już wcześniej o tym wspominaliśmy, że są różne sposoby jak wkroczyć na zieloną drogę zanim zaczniesz pakować do papieru. Bardziej zrównoważonym sposobem jest na przykład korzystanie z używanych materiałów opakowaniowych lub zmniejszenie rozmiaru paczki.
To, że nie istnieje jedna odpowiedź na to jak pakować ekologicznie, udowadnia e-shop z modą thredUP. Według Madeline Aaronson produkcja plastikowych opakowań wymaga 3,5× mniej energii niż kraftowe.
Również marka ubrań Patagonia wyliczyła, że o wiele więcej oszczędzi się energii, jeśli przejdzie się na mniejsze woreczki plastikowe niż przejście na papierowe.
Plastikowe opakowanie Patagonia: przed i po zmniejszeniu.
Zaczyna to się komplikować, co nie?
Ale nie ma czego się bać. Nie musisz być inżynierem opakowaniowym, żeby dokonać odpowiedniej decyzji. Wystarczy, że będziesz kierować się wartościami wyznawanymi przez Twoją firmę i wybierzesz jedną z dróg:
Każda z tych dróg będzie pomocna dla środowiska naturalnego.
Ale każda z tych dróg ma inne podejście do odpowiedniego wyboru materiału opakowaniowego, logistyki i ekspedycji.
Jak mogłeś zauważyć, prezentowane przez nas e-shopy nie boją się pakować do plastiku, o ile dostali je od dostawców.
Klienci jednak nie są zadowoleni a dobre chęci firmy rozumieją źle. Na tyle źle, że napiszą złą recenzję i zdenerwowaną wiadomość. „Czasami pojawią się wiadomości, w których słyszymy, że nie postępujemy zgodnie z naszymi zasadami” – przekonuje Romana Vávrová z Nuspring.
Nawet najlepsza obsługa klienta nie musi wystarczyć do zażegnania konfliktu.
„Jedna klientka powiedziała nam, że folia pochodzi od naszego dostawcy. Odpowiedziała nam, że przenieśliśmy swój nieporządek do niej a ona z tym plastikiem nie chce mieć nic wspólnego” – opisuje swoje doświadczenie Romana Vávrová i dodaje, że „cokolwiek byś nie robił to zawsze oberwie się tobie”.
Doświadczenie z niezadowolonymi klientami ma również Naklíčeno.cz.
Do paczek dodają pocięty papier a kartonowe kawałki używają jako przekładki. Michal Kuchař, szef firmy Naklíčeno wyjaśnia, że jednak ich klienci zwracali uwagę na to, że papier z niszczarki się kurzy, taśma klejąca sama odkleja oraz że e-shop na nich oszczędza.
Rozwiązanie problemu było łatwiejsze niż byśmy czekali. „Problem rozwiązał list dodawany do paczki”.
Od doby, co Naklíčeno do zásilek vkládá tento vzkaz, jsou zákazníci spokojení.
Od tego czasu żaden klient nic złego nie powiedział na opakowanie. A ich profil na stronie Heureka.cz (odpowiednik polskiego portalu Ceneo.pl) zaczęły zapełniać pochwały za używanie opakowania ekologicznego.
List w stylu Naklíčeno to nie jedyny sposób, jak klientowi wyjaśnić, dlaczego z paczki wysypał się na niego papier z niszczarki:
Komunikować z klientem możesz również za pomocą pieczątki
To, czego Twój klient nie wie, to to, że ekologiczny materiał opakowaniowy to droga rzecz. Chociaż da radę oszczędzić na kartonach, które dostaniesz od dostawców, ale jednak będzie to więcej pracy dla magazynierów.
Co robić, jeśli koszty opakowania ekologicznego w porównaniu do ilości wysyłanych paczek są nie do przyjęcia?
Inspiracją może być przykład od Notino, które daje swoim klientom wybór.
Za dopłatą 4,90 klient dostanie przesyłkę zapakowaną do papieru. Według dyrektora logistyki Tomáša Hofera ta usługa jest popularna głównie w Europie Zachodniej, gdzie korzysta z niej co drugi klient. W Czechach wskaźnik ten nie przekroczył 10%.
Klient może wybrać opakowanie ekologiczne za dopłatą.
Chociaż na Zachodzie usługa ta jest chwalona, u nas dużo osób nie rozumie, dlaczego za opakowanie oszczędzające środowisko muszą dopłacić. Często pytają się: „Nie powinno być to na odwrót, że dopłata powinna być za pakowanie do plastiku?”
Jednak liczby wyraźnie pokazują, że pakowanie paczki do opakowania ekologicznego trwa nawet trzy razy dłużej niż do standardowej paczki. Czym większy e-shop tym większe koszty takie pakowanie generuje.
Swoje doświadczenia opisały nam: Naklíčeno.cz, BIOneed, Eonea, Greenwave, Tierra Verde i Nuspring… są to sklepy, które zajmują się sprzedażą naturalnych kosmetyków lub zdrowej żywności.
Dlatego pakowanie do ekologicznych opakowań to dla nich rzecz jasna.
Jednak rozwój społeczeństwa pokazuje, że ludzie coraz chętniej chcą, żeby e-shopy pakowały ekologicznie. Jeśli sam chcesz wejść na „zieloną drogę” to trzymamy kciuki.
Jeśli jednak zabłądzisz na swojej drodze nie wahaj się do nas napisać. Poradzimy, jak pakować oszczędniej.