Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
Na pierwszy rzut oka chodzi o parę złotych, ale czym więcej paczek wysyłasz, tym więcej pieniędzy na tym tracisz. Jak mieć cenę wysyłki i opakowania pod kontrolą, jak wynegocjować niższe ceny u kuriera oraz na co zwrócić uwagę?
Źródło: Pexels
Logistyka i ekspedycja to alfa i omega każdego sprzedawcy internetowego. Bez ogarniętego opakowania i ekspedycji e-shop nie może być udany. Klienci chcą dostać zamówiony towar maksymalnie kolejnego dnia a już to powinno dać do myślenia jak powinna wyglądać ekspedycja.
Parę takich rad przygotowaliśmy. Streścimy parę naszych doświadczeń:
Pomimo tego, że w Polsce to paczkomaty są ulubionym środkiem odbioru zamówień internetowych, wciąż jednak warto spojrzeć na państwową Pocztę Polską. Wiele osób jest przyzwyczajona do usług Poczty a wysyłka na adres dla niektórych jest kluczowa.
Oferta jest naprawdę konkurencyjna i wybrać można z wielu konkurencyjnych firm jak DPD czy GLS.
Wróćmy do Paczkomatów – te są najbardziej ulubione. Są również tanie (cena od 8,99zł) a klienci nie muszą czekać w kolejce na odbiór paczki.
Z wyborem jednak nie ma co przesadzać. Idealnie dobrze mieć trzy różne sposoby wysyłki. Na przykład: poczta, komercyjny kurier, odbiór osobisty a do tego odbiór w paczkomacie.
W ten sposób klienta nie przytłoczysz ilością możliwości a do tego będziesz mógł wynegocjować u firmy lepsze ceny. Mniejsza ilość kurierów znaczy więcej paczek wysłanych u nich a właśnie ilość wysłanych paczek to najlepszy argument do negocjacji ceny.
A Ty korzystasz z paczkomatów InPOST?
Nie zapomnij na rozmiar paczki do paczkomatów albo do miejsc z odbiorem osobistym. Na przykład InPOST za zbyt duże paczki nalicza sporą opłatę. Ograniczeniem jest również ciężar do 25kg lub powinność odbioru paczki do 48 godzin.
Wyniki ankiety InPOSTu z maja 2020 o tym jakie są ulubione formy odbioru paczki w Polsce. Źródło: InPost.pl
Sprawdź, która firma kurierska ma najbliżej Ciebie magazyn. W ten sposób możesz sam zawieźć paczki bezpośrednio do firmy i oszczędzić na przesyłce 2-3zł.
Również nie zapomnij zapytać się kuriera na usługi dodatkowe. Może to być na przykład odbiór zwrotu paczki przy reklamacji za niższą cenę, dłuższy czas odbioru paczki czy zmiana adresu odbioru paczki.
Jeśli Twoja firma znajduje się niedaleko magazynu firmy kurierskiej to możesz oszczędzić na wysyłce przewożąc paczki samemu do magazynu kurierskiego. Źródło: Wikipedie
A to już jest problemem.
Dlatego, że każde opakowanie kosztuje. A jeśli zdecydujesz się brać opakowanie na swój koszt to, nawet przy małej liczbie wysyłek na miesiąc, stracisz naprawdę sporą sumkę pieniędzy, a klient wcale nie musi to zauważyć czy docenić. Dodatek do ceny za opakowanie zniknęło z e-shopu. A jednak ktoś za to płacić musi.
E-shoperzy mają na to dwa sposoby:
Ten pierwszy to efektywne i oszczędne pakowanie, przy którym starasz się pakować „z rozumem“ i bez zbytecznego rozrzutnictwa pieniędzy a w ten sposób minimalizować cenę. Druga z możliwości to dodanie ceny za opakowanie do ceny produktu albo ceny wysyłki.
Już teraz możemy zdradzić, że najlepsza droga to kombinacja obu z wariant. Zaczniemy pierwszym sposobem, o drugim opowiemy potem.
Wyobraź sobie, że musisz wybrać opakowanie i materiał wypełniający do Twojego asortymentu. Co robisz? Wymyślasz, jak towar zapakować i od razu sprawdzasz cenę najtańszego opakowania?
Błąd.
Dobry wybór opakowań powinien być poprzedzony dokładnym planowaniem.
Towar musi być zapakowany do opakowań dobrej jakości, aby nie został uszkodzony oraz aby nie było potrzeby reklamować wysłanego towaru. Jednak z drugiej strony opakowanie potrzeba wybrać odpowiednio, aby można było cenę zminimalizować a do tego nie kupować więcej niż potrzeba.
Dlatego spróbuj odpowiedzieć sobie na parę pytań:
Masz różne rozmiary wysyłanych towarów? > pogrupuj je a do każdej z grup kup odpowiednie opakowanie. Nie kupuj uniwersalnych rozmiarów kartonów do wszystkich towarów. Duży karton = duży wypełniaczy = większe i zbyteczne koszty.
Do każdej grupy towarów znajdź opakowanie na miarę. W tym przypadku do orzechów będziemy potrzebować kartonowe pudełko i taśmę klejącą, a do alkoholu opakowanie transportowe na butelki.
Nie do każdej wysyłki trzeba dawać to najlepsze opakowanie. Również tańsze warianty chronią wysyłkę dobrze, a różnice w cenie bywają ogromne. Wypełnienie mniejszego pudełka (200x200x150) może kosztować 0,40zł albo nawet 2,80zł.
O wypełnieniach napisaliśmy już wiele poradników, także jeśli chcesz wybrać odpowiednie opakowanie, odpowiedz sobie na 6 pytań przez zakupami lub od razu porównaj ceny i właściwości w wielkim porównaniu 9 materiałów wypełniających.
Naprawdę. Kartony to nie jedyne opakowanie. Do „miękkich“ przedmiotów, takich jak tekstylia, wystarczy o wiele tańsza koperta foliowa. Do delikatniejszych przedmiotów nada się koperta bąbelkowa. Ale istnieją również inne specjalności:
Niektóre produkty posiadają specjalne opakowania zaprojektowane specjalnie dla nich.
Nie zapomnij o tych dwóch ukrytych kosztach:
O kolejnych możesz przeczytać w tym artykule: Masz to pod kontrolą? 7 rzeczy, które zwiększają cenę opakowania, a o których nie wiedziałeś
Teraz już wiemy co się liczy do ceny wysyłki i opakowania. Ale ile z tego i jak ma zapłacić klient?
Większość klientów za typową paczkę jest w stanie zapłacić do 16,40zł. Ale uwaga, chodzi o cenę z VAT.
Górną granicą ceny za wysyłkę (i opakowanie) to dla nas 13,10zł bez VAT. Konkurencja jednak często jeszcze bardziej obniża cenę, która plasuje się pomiędzy 7,99zł a 10,10zł bez VAT za dostawę pod wskazany adres.
Dlatego nie podajemy granic ceny wysyłki, którą możesz zmniejszać/zwiększać. No ale teraz spróbujmy policzyć, ile to naprawdę kosztuje.
Weźmy dla przykładu, że wynegocjowana cena za wysyłkę wyszła 10,10 bez VAT za wysyłkę paczki aż pod drzwi klienta.
Jeśli obiecasz firmie kurierskiej, że w ciągu miesiąca wyślesz 200-300 paczek (7 – 10 dziennie) masz sporą szansę dostać się na taką cenę. Jednak postaraj się tę obietnicę spełnić. ;)
cena opakowania + cena wypełniacza = cena paczki
Np: 0,66 zł + 0,40 zł = 1,06 zł bez VAT
A co z ceną wypełniacza? Cenę za wypełnienie 1 litra objętości paczki obliczyliśmy za Ciebie w naszym wielkim porównaniu 9 materiałów wypełniających.
Także u wszystkich wypełniaczy, które znajdują się w naszym e-shopie łatwo sprawdzisz, ile będzie kosztowało wypełnienie jednego pudełka, i to bez względu na jego rozmiary.
Wypełniacz jest zbyt drogi? Spróbuj znowu.
Czyli ceną wysyłki za reklamację, wysyłkę brakującego towaru, opłaty za płatność kartą u kuriera i czas poświęcony na reklamację itd. Cenę tego wszystkiego też łatwo obliczysz:
Średnio „cena za reklamację paczki“ = (koszty wysyłki z reklamacji lub dodatkowej wysyłki + cena pracy związanej z reklamacją) / ilość wysłanych paczek za miesiąc.
Np.: (81,90 zł + 32,80 zł) / 200 paczek za miesiąc = 0,60 zł bez VAT.
Całkowita cena paczki: A: cena paczki + B: średnia cena za reklamację na jedną paczkę
Np.: 1 zł + 0,60 zł = 1,60 zł
Także całkowita cena paczki i wszystkiego z nią związanego kosztuje 1,60zł za paczkę. W tym przypadku, jeśli cena za wysyłkę to 11,30 bez VAT na każdej paczce stracisz 1,60zł. Przy 300 paczkach miesięcznie to aż 492zł.
To jednak nie jest suma, która by mogła spowodować kryzys, ale dla zaczynających sklepów internetowych to spora suma. Te pieniądze zawsze możesz zainwestować np. do reklam na Google Ads.
Koszty mamy zsumowane. Ale co teraz z nimi?
Odpowiedź na to pytanie jest dość proste.
Cenę za paczkę i kosztami z nią związanymi możemy włożyć do innych rzeczy. Zależy co bardziej Ci pasuje i co uważasz za bardziej sprawiedliwe.
1. Cena wysyłki – niektóre sklepy internetowe dodają cenę opakowania do ceny wysyłki. To jednak dzięki konkurencji i niskim cenom wysyłki u innych firm może być zgubną taktyką. Wysokość ceny za wysyłkę to jeden z głównych czynników, według których klienci wybierają sklep, w którym kupią. Nawet parę groszy więcej może odradzić klienta od zakupów w Twoim sklepie.
2. Cena produktu – po prostu podnieś cenę produktu o parę procent. To najłatwiejszy i najlepszy sposób. Nie musisz zwiększać ceny za wysyłkę, także cały czas masz czym konkurować.
Na przykład, jeśli Twoje miesięczne obroty są na wysokości 100 000zł, marża stanowi 50% (dla łatwego liczenia) to koszty opakowań (jak już wcześniej policzyliśmy 492zł) tworzą 1%. Więc o 1% musisz zwiększyć cenę produktów.
3. Za pobraniem – są sklepy, które zwiększają cenę za wysyłkę paczki za pobraniem. Ale to chyba jeszcze gorsza decyzja niż większa cena za wysyłkę.
U wysyłek za pobraniem nie ma za bardzo miejsca na zwiększanie ceny dla klienta. Co więcej, tym sposobem płaci tylko część klientów, także jest to dość niesprawiedliwe a do tego źle się to liczy.
4. Dokładanie do wysyłki – najbardziej szczodre podejście do tematu. Polecamy to tylko wtedy, jeśli możesz sobie na to pozwolić a firma zarabia na tyle dużo, że nie będzie to zauważalne.
Na początku koszty wysyłki nie wydają się tak ważne. Wraz ze wzrostem Twojej firmy rośnie ich sumaryczna cena.
Więc może się stać, że za parę lat będzie mowa o paru tysiącach złotych miesięcznie, a nie o paruset. A takie pieniądze można zainwestować na pewno o wiele lepiej niż na wysyłce :)