Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
W czerwcu w Pradze uczestniczyliśmy w konferencji o nazwie Zrównoważony rozwój w produkcji i handlu. Chętnie podzielimy się tymi najciekawszymi i najbardziej inspirującymi tematami.
Wątek zrównoważonego rozwoju wił się przez całą konferencję. Z różnych perspektyw był przedstawiany przez 13 firm. Źródło: Petr Lebeda
Zacznijmy od razu wyjaśniając często powtarzający się skrót ESG. Z badań wynika, że jedynie 3% Czechów wie, co to oznacza. A chodzi po prostu o wpływ firm na środowisko (E), społeczną odpowiedzialność (S) i ład korporacyjny (G).
Na podstawie oceny można liczbowo określić jak zrównoważona i odpowiedzialna jest firma na środowisko naturalne. Za pomocą ESG można zaplanować strategię biznesową, a w najlepszym razie osiągnąć wyznaczone cele.
Co to oznacza w praktyce? Jako firma/właściciel starasz się obniżyć ilość odpadków i zanieczyszczeń środowiska. Poprawiasz warunki pracy swoich pracowników. Nie bierzesz łapówek, płacisz podatki i sprzedajesz niezawodne produkty.
Badania firmy Ipsos CSR & Reputation Study pokazują, że klientom już nie wystarcza wyłącznie zaspokajanie potrzeb funkcjonalnych i emocjonalnych. Wymagania rosną.
Klienci coraz częściej wybierają marki, które poświęcają więcej uwagi kwestiom społecznym oraz firmy, które mają podobne wartości do nich. Dlatego firmom opłaca się pokazywanie w jaki sposób pomagają społeczności i swojemu otoczeniu.
,,Firmy poruszają temat ESG coraz częściej, niż wcześniej – są do tego zmuszeni legislatywą o ESG. Przygotowują ESG strategie. Firmy zaczynają postrzegać zrównoważony rozwój jako swój obowiązek, a nie jako coś dodatkowego,” – mówi Tereza Horáková z firmy Ipsos.
Prawdopodobnie od początku 2024 roku. Dotyczyć będzie około 50 tys. firm w całej Europie. W Polsce jest około 150 firm, które podlegają raportowaniu ESG, a w 2026 r. może ich być nawet 3,5 tys.
W Tchibo zrównoważony rozwój jest naturalną i integralną częścią każdego firmowego procesu szkolenia i nauki. W wyniku tego każdy pracownik jest poinformowany i zaangażowany.
„Aspekty zrównoważonego rozwoju są uwzględniane do regularnych działań pracowników. Informacje są łączone z osobistym podejściem i zabawą” – mówi Monika Kissová
Ich starania przynoszą efekty. W 2022 byli roku numerem 1 w sprzedaży kawy fair trade. Źródło: Petr Lebeda
Na początku pracownik dostanie kompletne informacje o produktach i podejściu do biznesu.
Organizują jednodniowe i parodniowe akcje, takie jak Dzień Zdrowia, wystawa Fairtrade, loteria charytatywna. Ochotnicy mogą również absolwować szkolenia na temat certyfikacji, zamkniętego obiegu albo sortowania śmieci.
W Tchibo wspólnie zebrali 985 kg papieru, dzięki czemu uratowano 20 drzew; zużyto o 1071 PET butelek mniej, zebrano razem 100 kg ubrań a to wszystko aby przysłużyć się dobrej spawie.
Inspiracją może być głównie dla tych, którzy chcą do swojego asortymentu wprowadzić ekologiczne rzeczy i rozszerzyć ofertę o produkty zrównoważonego rozwoju.
W Kauflandzie opracowali swoje składane palety, wprowadzili woreczki wielokrotnego użytku na pieczywo i testują pierwsze automaty na zwrot butelek PET i puszek. W sklepach używają oszczędnych żarówek LED oraz korzystają z „zielonej” energii.
Nie karm koszów. Jesienna kampania, która edukowała konsumentów jak nie marnować żywności. Źródło: Petr Lebeda.
W Kauflandzie w Czechach nie oszczędzają na działaniach dobroczynnych. Są aktywni we wspieraniu sektora non-profit i aktywizacji społeczności. Są partnerem różnych organizacji, takich jak Světlušky czy Ježíškova vnoučata.
Do tego, za każde skorzystanie przez pracownika z karty Multisport przeznaczają 10 Kč na prewencję chorób onkologicznych.
A jeśli chodzi o ich zieloność – wspólnie z firmą Kokoza pomagają budować ogród dla społeczności w Pradze na placu Wacława.
Przedstawiciel firmy Incien, Petr Novotný, wspominał o tym jak za pomocą obiegu zamkniętego ekonomiki obniżyć koszty operacyjne i emisje. Również dał parę praktycznych przykładów jak utrzymać gospodarkę z odpadkami w firmie na funkcjonalnym i sensownym poziomie.
Podkreślił również to, że cała działalność zarządzania odpadkami spoczywa na ludziach, którzy są źle płaceni, nieprzeszkoleni i niedostatecznie motywowani. Czyli po prostu nie są zainteresowani tym, aby każdy śmieć trafił na swoje odpowiednie miejsce. Bez różnicy, czy chodzi o księgowego, sprzątaczkę czy managera.
A co całemu procesowi zarządzania odpadkami pomaga?
Analizując odpadki zyskasz cenne informacje. Możesz skupić się na ilości śmieci, którą można segregować, zidentyfikować problemowe źródła i skupić się na poprawie.
Z analizy odpadków w jednym centrum handlowym wyszło, że głównym typem śmieci są odpadki organiczne (niedojedzone resztki oraz odpadki powstałe podczas przygotowywania potraw). Większość z tych śmieci (76%) można było dalej segregować.
Twoja firma i produkty są już „zielone”. Ale wciąż się zastanawiasz jak o tym poinformować innych?
Podstawą jest dobre poznanie swojej firmy. Prawie każdy jest w jakiś sposób zaangażowany w temacie zrównoważonego rozwoju, chociaż tego tak nie nazywa. Poznaj swoją publiczność. Zapytaj się ludzi, co ich ciekawi.
W ten sposób ustaw swoją strategię. Uważaj na greenwashing. I szkol się. Temat zrównoważonego rozwoju jest jak żywy organizm, który wciąż się rozwija, cały czas pojawia się nowa legislatywa. Spróbuj dotrzymać kroku.
Brytyjska agencja Futtera zidentyfikowała elementy komunikacji, które mogą być greenwashingiem. Są to na przykład niejasne twierdzenia. Źródło: Petr Lebeda
Typowy użytkownik raczej nie będzie zainteresowany dokładną analizą śladu węglowego. Jednak jeśli jak Sonnetor pokażesz konkretnie w jaki sposób ślad węglowy obniżyć, od razu będzie to łatwiejsze do zrozumienia.
Z badań wynika, że dla 75% respondentów zrównoważone opakowanie jest ważne. Źródło: Petr Lebeda
Jak informować o zrównoważonym rozwoju za pomocą opakowań? Napisaliśmy artykuł, w którym znajduje się 7 rad jak poinformować o tym klientów.