Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
Sezon sprzedażowy w tym roku będzie (znowu) rekordowy– chociaż większość firm ma teraz wielkie problemy, to właściciele e-shopy mogą oczekiwać nawet 20% wzrost obrotów w porównaniu do Wigilii 2019.
Aby taki napór wytrzymać w tym roku trzeba naprawdę dobrze przygotować na sezon sprzedażowy swój e-shop – w artykule wspólnie sprawdzimy 11 rad, które w przygotowaniach pomogą.
Dostateczne zasoby magazynowe to klucz do udanego sezonu.
Pandemia koronawirusa zmieniła przyzwyczajenia zakupowe ludzi już w pierwszej połowie roku. Sprzedaż w e-sklepach zwiększyła się o 26% a niektóre towary, takie jak komputery i telewizory, w drugim kwartale tego roku, nawet o niewiarygodnych 517%!
Na Święta 2020 oczekujemy podobnego scenariusza. Przewidywany wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2019 to 20%.
Pandemia nowego typu koronawirusa nie tylko przyspieszyła przejście z zakupów stacjonarnych na internetowe, ale również wpłynęła na to jak ludzie kupują. Dlatego oczekuje się takie oto zmiany w zachowaniu klientów:
W internecie w tym roku będzie kupowało więcej osób niż w poprzednim; oczekuje się wzrost o 25%.
Przejrzyj zeszłoroczne dane lub recenzje na Opineo/Ceneo i spróbuj znaleźć swoje słabe punkty. W trakcie sezonu wszystko zależy na czasie, dlatego zaczniemy tymi punktami:
Potem sprawdź statystyki i trendy tego, co najwięcej się sprzedało rok temu. W ten sposób będziesz wiedzieć na których produktach się skupić i pilnować ich dostępności:
Objętość wysyłek w czasie sezonu jest czasami nawet trzy razy większa, niż w innych miesiącach – większa objętość paczki to coraz większy problem dla kurierów.
Największe problemy mają najwięksi – głównie ze względu na brak pracowników. Wydłuża to czas wysyłki oraz ilość straconych lub uszkodzonych wysyłek.
Chociaż w tym roku logistyka jest przygotowana lepiej to nie powinniśmy wszystkiego obstawiać na jedną kartę.
Dlatego zapewnij swojej firmie minimalnie dwie różne firmy przewozowe z indywidualnymi magazynami i parkiem samochodowym. Jeśli będzie problem z firmą A, możesz wysłać paczki u firmy B. Może to być tylko dla konkretnego regionu działalności.
W trakcie sezonu sytuacja z kurierami będzie trochę gorsza. Przygotuj się na to.
Dostatek pracowników w tym roku to podstawa – nie tylko przez wzrost zamówień, ale również przez rządowe obostrzenia, przez które część pracowników może być zamknięta w domu na kwarantannie albo pilnując swoje pociechy.
Rozszerzenie zatrudnienia ma jednak swoje minusy:
Jak zwiększyć zatrudnienie nie zwiększając ryzyka zarażenia? Już na wiosnę było widać, że mogą pomóc następujące rzeczy:
Zatrudnij więc nowych pracowników, nawet na krótki okres. Nowy pracownik, nawet na zlecenie, musi jednak zacząć pracować odpowiednio wcześnie. Szkolenie i kwalifikacja pracownika zaoszczędzi pieniądze i problemy w trakcie sezonu, a niewyszkolona osoba by raczej sprawiała problemy.
Z niedostateczną grupą ryzykujesz, że Twoi klienci będą niezadowoleni czekać na spóźnione zamówienie.
Zespół potrzeba powiększyć wcześniej. W trakcie sezonu ciężko o nowego pracownika.
To super, że masz na magazynie wystarczająco dużo pracowników a za ekspedycję jest odpowiedzialnych parę błyszczących dostawczaków, ale co z tego, jeśli magazyn zieje pustkami a towar jeszcze długo nie przyjedzie?
Co więcej, musisz pamiętać, że nawet chwilowy niedostatek jednego z Twoich „bestsellerów” będzie w tym czasie automatycznie znaczyć utratę klienta. Większość z nich w tym okresie po prostu nie może sobie pozwolić na czekanie na dostawę. To dotyczy nawet fanów firmy i stałych klientów.
Magazynowanie jest indywidualne i bardzo ciężkie. Do odpowiedniego zapewnienia ilości towaru musisz wziąć pod uwagę te oto punkty:
Według zasady Pareta (lub prawa 80/20) nie musisz analizować 100% swojego asortymentu. Efektywniej będzie skupić się na 20% najbardziej sprzedawanych produktów, które będą mieć o wiele większy wpływ na całokształt. Na te produkty potem można się skupić w ramach reklamy PPC i o kluczowe słowa właśnie tych produktów.
Zanim jednak zdecydujesz o wielkich zapasach na Święta, spróbuj wynegocjować z dostawcą, czy nie chce sam mieć na sobie cały „cashflow”. Możesz spróbować te dwa triki:
Przed świętami mamy pełny magazyn.
Dużo e-shopów w ciągu roku próbuje zyskać nowych klientów na niższą cenę. W czasie Świąt zasady się zmieniają a klienci kładą nacisk nie tylko na cenę, ale również na inne rzeczy, w których możesz być lepszy niż konkurencja.
Wielkim plusem, który działa na klientów, to darmowa wysyłka. Klienta możesz przeciągnąć na swoją stronę również dzięki:
Większość sklepów internetowych już w połowie grudnia przestaje gwarantować termin doręczenia do Wigilii. Chociaż inPost był w stanie dostarczać zamówienia wysłane do 20 grudnia do 18:00 to Poczta Polska już nie była w stanie tego zagwarantować dla paczek nadanych po 15 grudnia.
Jeśli jednak jesteś pewny swego, zrób zaletę z tego, że towar wysłany po tym czasie dojdzie na czas. Na przykład odbiorem osobistym w sklepie lub osobistą dostawą.
Pakowanie prezentów może być przewagą nad konkurencją.
Według badań, więcej niż połowa klientów oczekuje, że strona internetowa powinna się załadować do 2 sekund. Wygraną nie jest to, że strona po prostu jest. Musi chodzić jak zegarek.
Przygotować się na większą ilość wyświetleń strony możesz za pomocą LoadFocus albo Locust, które to zmierzą szybkość strony. W jaki sposób ładowanie strony spowalniają obrazki sprawdzi strona Website speed test. Po prostu klient nie chce widzieć offline świat a już na pewno nie przed Świętami.
Na szturm klientów bądź przygotowany przed początkiem sezonu.
Jeśli chcesz się zapisać w pamięci klienta tym, że na paczce umieścisz swoje logo, lepiej przygotuj się wcześniej. Najpóźniej w połowie października, najlepiej wcześniej. Do Świąt terminy produkcji opakowań na zamówienie mogą być dłuższe nawet o 1 lub 2 tygodnie. W praktyce może to znaczyć, że wymarzone taśmy otrzymasz nawet w połowie grudnia, więc mogą już być niepotrzebne.
Chcesz pakować wysyłki do „swoich” paczek? Napisz do nas zapytanie na kartony z nadrukiem lub taśmy klejące z logo firmy.
To dotyczy również prezentów dla partnerów firmowych.
Firmy najczęściej chcą zamówić takie opakowania tak późno, że nie da rady ich wyprodukować wczas. Na szczęście istnieją rady, jak zapakować prezent firmowy na ostatnią chwilę. Również prezenty robione na ostatnią chwilę mogą wypadać profesjonalnie, jeśli masz ładne opakowania na prezenty, do których możesz wszystko zapakować.
Z wyprzedzeniem zaplanuj, kiedy Twój sklep będzie zamknięty oraz w jaki sposób przekażesz zmiany godzin otwarcia klientom. Są to formalności, ale właśnie one mogą sparaliżować pracę małych e-shopów. My w Top-opakowaniach.pl zawczasu:
W trakcie sezonu więcej się sprzedaje, ale również jest to najbardziej konkurencyjny okres w roku. Reklama może być nawet trzy- lub czterokrotnie droższa. Dlatego zwracaj uwagę na cenę reklamy długo przed początkiem sezonu.
W trakcie sezonu trzeba pilnować alby reklama nie działała w momencie, w którym skończyły się zasoby na magazynie. Takie sytuacje kosztują nie tylko dużo pieniędzy, ale również dobre imię firmy w oczach rozczarowanych klientów.
W trakcie sezonu zwróć uwagę na ROI – zwrot z inwestycji, oraz na stosunek kosztów do obrotów. Te rzeczy są bardzo ważne, jeśli chodzi o koszty reklamy i trzeba na nie zwracać uwagę.
W trakcie sezonu trzeba mieć koszty wszystkich kanałów reklamowych pod ścisłą kontrolą.
Według analityków sezon nabiera na sile około 17 listopada. Kobiety kupno prezentów nie odkładają tak, jak panowie- ci najczęściej kupują je na ostatnią chwilę
Życzymy dokładnych analiz, dobrego planowania i szczęśliwego zgadywania w miejscach, gdzie nawet najdokładniejsze analizy i planowanie nie pomoże. Przede wszystkim chodzi o szczęśliwych klientów i długoterminowe powodzenie. Nie bój się w sytuacjach kryzysowych trochę zakręcić kurek z finansami i aktywność w reklamie, aby wciąż mieć czas na poświęcenie się każdemu zamówieniu i każdemu klientowi tak, jak na to zasłużył.