Rozcestník

Jesteśmy online.Połączenie: +48 334 454 612
Pusty koszyk
 

Produkty w koszyku

Pakować bez plastików? Opakowania ekologiczne to nie tylko to

Autorem jest Tom dnia 14. 4. 2020

W opakowaniach oszczędnych dla środowiska nie chodzi tylko o to, żeby wszystko zapakować do papieru. W tym artykule radzimy na jakie pytania należy sobie odpowiedzieć zanim zaczniesz kupować ekologiczne materiały opakowaniowe.

Opakowania ekologiczne

Nie wszystko eko, co jest z papieru

Decyzja o tym, który materiał jest ekologiczny, to nie tylko kwestia zawartości plastiku. Pod uwagę trzeba brać również to, jakie źródła były wykorzystane do produkcji tego opakowania albo co się stanie z opakowaniem po spełnieniu jego funkcji. Da radę go łatwo poddać recyklingowi? Można go upcyklingować, czyli wykorzystać ponownie w innym celu niż pierwotnie? Jasne zasady jak postępować jednak nie istnieją.

Dobrym przykładem może być porównanie opakowań z czystego nierecyklingowanego papieru wyrzuconego do kosza oraz plastikowego opakowania z recyklatu, który będzie ponownie użyty jako wypełnienie paczki.

Do produkcji papieru zostanie użyta ogromna ilość wody (na 1 tonę papieru aż 85 000 litrów wody) oraz ogromna ilość energii. Opakowania plastikowe, poza energią, do recyklingu nie zużywa innych źródeł. Opakowanie papierowe po użyciu trafia najczęściej do odpadów zmieszanych, po czym znowu musi być przetworzone, a opakowanie plastikowe przetwarzać nie trzeba, zostaje ponownie użyte jako wypełnienie. 

Widać, że na każdy materiał trzeba patrzeć nie tylko z perspektywy jego składu, ale również należy wziąć pod uwagę jak ten materiał jest produkowany oraz co się z tym materiałem stanie po jego użyciu.

Pudełka kartonowe

Wszystko zależy po prostu od sytuacji

Jak widać ustalenie zasad co jest bardziej ekologiczne nie jest łatwe. Często, nawet ogólnie rzecz biorąc, nie jest możliwe. Wszystko zależy na wielu rzeczach. Na przykład:

  1. Czy materiał jest z recyklingu?
  2. Jeśli nie, pochodzi ze źródeł odnawialnych (np. lasy z certyfikatem zrównoważonego rozwoju)? 
  3. Czy Twoi klienci recyklingują?
  4. Jeśli tak, to czy robią to poprawnie? 
  5. Czy Twoi klienci wykorzystują opakowania ponownie? (tzw. Reusable materiały)? 
  6. Albo czy upcyklingują opakowania, jeśli nie da się ich użyć ponownie w tym samym celu?

Na te pytania spróbuj sobie odpowiedzieć jeszcze przed początkiem przygotowań do przejścia na eko-opakowania, żeby mieć w nich odpowiedni przegląd. Co chcesz otrzymać dzięki eko-opakowaniom w danej sytuacji.

 

„Przykazania“ dla każdego ekologicznie nastawionego e-shopu

Teraz, kiedy już wiesz w jakich okolicznościach zacząć z opakowaniami ekologicznymi, mamy dla Ciebie coś specjalnego. :-) Rady jak wybrać jak najbardziej ekologiczny wariant opakowania jednak istnieją:

  1. Opakowanie musi przede wszystkim chronić – nie można o tym zapomnieć. Zwroty i ponowna wysyłka towaru po reklamacji zostawia ślad ekologiczny w postaci emisji i zużycia paliwa.

  2. Zastosowanie plastików nie zawsze musi być problemem – jeśli wysyłasz towar, który potrzebuje być chroniony przeciw wilgoci nie ma lepszej ochrony, niż ta plastikowa. Można jednak do tego użyć plastiku z recyklingu. Do tego możesz poinformować swoich klientów, że przed wyrzuceniem opakowania użyli je ponownie, w ten sposób zrobisz dla środowiska więcej, niż inni.

  3. Minimalizuj ilość materiału wypełniającego – tylko jeśli jest niezbędny. W ten sposób oszczędzisz pieniądze, pracę jak sobie tak i klientom, również z segregowaniem odpadków, a w ten sposób również pomożesz środowisku.

  4. Daj pierwszeństwo opakowaniom z certyfikatem, które gwarantują, że były wyprodukowane w sposób oszczędny dla środowiska. Te certyfikaty to na przykład FSC, PEFC lub SFI.

  5. Omijaj opakowania, które się ciężko segreguje – o ile da radę. Głównie chodzi o opakowania złożone z paru warstw różnych materiałów, które ciężko od siebie oddzielić, jak na przykład folia bąbelkowa z koperty lub doypacki. Odpadki z tych opakowań rzadko trafiają w odpowiednich dla nich kontenerach.

  6. Poproś klientów, aby recyklingowali – jeśli korzystasz z opakowań, które łatwo się segreguje i recyklinguje, poproś klientów, aby pomogli oszczędzać środowisko wspólnie z Tobą. To pomoże przyrodzie, ale również Twojej firmie.

  7. Unikaj tzw. plastików oxydegradowalnych – te są wyprodukowane z ropy a z „zielonymi“ opakowaniami nie mają nic wspólnego. W rzeczywistości rozkładają się na tzw. mikroplastiki, czyli miniaturowe cząsteczki plastiku, które dostają się do źródeł wody w wyniku czego szkodzą jeszcze bardziej niż zwykłe plastiki.

 

Jak do tego podejść? Parę rad dla inspiracji

Żeby nie pokazywać tylko pytań i rad, przygotowaliśmy również parę konkretnych przykładów, którymi można się inspirować. To, z którego opakowania skorzystasz, będzie zależeć na okolicznościach, możliwościach, klientach i asortymentu.

Koperty plastikowe

Są sytuacje, kiedy plastikowe koperty bardzo ciężko zastąpić czymś innym – odporność na wilgoć, niska cena i waga to bardzo mocne argumenty na „tak“. Ale również foliopaki mogą być właściwie eko, jeśli były wyprodukowane najlepiej w 70% z recyklatu a Twoi klienci będą w stanie je ponownie użyć a dopiero potem będą wyrzucone i ponownie poddane recyklingowi.

Foliopaki

Wypełnienia do kartonów

Z eko alternatywami wypełnień to nigdy nie było łatwe. Flo-pak albo poduszki z folii dmuchanej niby można zastąpić wełną drzewną albo siatką kartonową. Jednak obie z tych alternatyw strasznie się kurzą. A to by klientom na pewno się nie podobało przy rozpakowywaniu. Problem da radę łatwo rozwiązać FastPaperom lub Speedman Boxom z którym pracuje się łatwo na magazynie oraz przy rozpakowywaniu. Papier można również poddać recyklingowi oraz pochodzi z recyklingu a klienci mogą go użyć ponownie w kominku albo również jako wypełnienie.

Speedman box

Koperty bąbelkowe 

Jeśli nie jesteś pewien, że na prawdę ich potrzebujesz, to spróbuj się bez nich obejść. Składają się z dwóch części- plastikowej i papierowej, a przez to bardzo ciężko się je segreguje. Większość osób nie potrafi segregować tych kopert, więc najczęściej trafiają w koszu. Spróbuj na przykład foliopaki lub koperty papierowe. A dla większej ochrony mogą się nadać również mocne koperty tekturove.

Koperty bąbelkowe

Dwie rady na koniec

Miej opakowania w małym palcu. Ważnym jest, aby rozważyć życie opakowania od „początku do końca“ ich życia. Czyli wziąć pod uwagę wykorzystanie zasobów naturalnych, same utrzymanie materiału i to co się stanie z nim po jego wykorzystaniu.

Również edukuj klientów. Aby Twoje starania miały sens, poradź klientom co mają zrobić z opakowaniem, jeśli go segregować czy – lepszym razie – nie wyrzucać a użyć ponownie. W ten sposób możesz polepszyć swoją markę. :-)

Produkty wspomiane w artykułe