Rozcestník

Jesteśmy online.Połączenie:
Pusty koszyk
 

Produkty w koszyku

Nieodebrana paczka za pobraniem? Parę rad, jak tego uniknąć

Autorem jest Tom dnia 9. 5. 2024

Převzetí balíku na dobírku

Nieodebrane paczki z płatnością za pobraniem to bolączka sklepów internetowych. Dla tych mniejszych to problem głównie w przepływie gotówki, oraz wpływa to na dostępność towaru w e-sklepie.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Jak częsty to problem
  2. Co należy zrobić, aby uniknąć niepłacenia za zamówienie
     

Za pobraniem: ulubieniec klientów, zmora przedsiębiorców

Chociaż ilość zamówień za pobraniem jest coraz mniejsza, to wcale nie jest to mała liczba, dlatego sklepy internetowe nie chcą na razie rezygnować z tej formy zapłaty za zamówienie. 

Za pobraniem oznacza swojego rodzaju ryzyko nieodebrania niezapłaconej paczki, które, według firmy kurierskiej GLS, jest nawet 13x większe, niż w przypadku zapłaconych paczek. Do tego, ryzyko jest jeszcze większe, jeśli klient do wysyłki za pobraniem doda odbiór w punkcie odbioru albo paczkomacie.

Sprawdźmy więc, jak zminimalizować ryzyko nieodebrania zamówienia za pobraniem. 
 

9 wskazówek, jak się zabezpieczyć i zminimalizować szkody

Najlepszym sposobem wydaje się być zapobieganie problemowi i motywowanie klientów do innego typu zapłaty za zamówienie:

1. Zwiększ opłacę za pobraniem 

Nawet 4 złote różnicy mogą zadziałać. Cenę możesz na przykład po trochu podnosić i sprawdzać jak zmienia się zachowanie klientów.

2. Obniż cenę wysyłki przy płatności z góry

Inspirację możesz czerpać u czeskiego sklepu internetowego Alza.cz, który zwraca klientom ok 3 zł, jeśli za zamówienie zapłacą z góry. Tak samo jak we wcześniejszym punkcie, również tutaj chodzi o, aby wysyłka za pobraniem była mniej korzystna finansowo.

Tańsza wysyłka przy płatności z góry to jedno z rozwiązań, które ograniczy pobrania.

3. W koszyku umieść wysyłkę za pobraniem na sam koniec

Pożądany efekt możesz osiągnąć na przykład tak, że w sposobach płatności wysyłkę za pobraniem umieścisz na ostatnim miejscu, albo zasugerujesz klientowi inny typ płatności.

Płatność za pobraniem umieść na sam koniec, albo ukryj w rozwijanym menu w „Innych typach płatności”.

4. Ogranicz możliwość wysyłki za pobraniem według wartości zamówienia

Jeśli zdarza się, że klienci wybierają płatność za pobraniem u tańszego towaru, możesz spróbować ograniczyć ten typ płatności tylko do tańszych produktów. Albo na odwrót.

Jednak należy uważać, aby nie zrazić potencjalnych klientów.

5. Zezwól na płatność za pobraniem tylko klientom z historią

Jeśli już jesteśmy u ograniczania płatności za pobraniem według wartości zamówienia, pomocne może być udostępnienie tego typu płatności tylko dla klientów posiadających konto.

Możliwość za pobraniem można zaoferować również tylko stałym klientom- z minimalną liczbą zamówień.

6. Zmniejsz ryzyko literówek w danych kontaktowych

Szybką kontrolą adresu email albo numeru telefonu możesz ograniczyć wysyłkę paczki na nieistniejący adres. Zawczasu możesz do klienta zadzwonić i naprawić błędy.

7. Wlicz straty z nieodebranych paczek do ceny towaru

Niektórzy sprzedawcy internetowi wolą wliczyć straty wynikające z nieodebrania paczki do ceny towaru, zamiast zmieniania zasad w sklepie internetowym. Cena będzie większa o maksymalnie parę procent, a ty będziesz mieć kłopot z głowy.

Chociaż ten sposób nie jest fair dla osób, które zamówienia za pobraniem odbierają, ale to jedna z możliwości.

Warto mieć system sprawdzania literówek podczas wprowadzania danych do koszyka. Pozwoli to zaoszczędzić sporo czasu.

8. Pożegnaj się z firmą kurierską, która ma wyraźnie gorszą odbieralność paczek za pobraniem

Czasami winnym nieodbierania paczek może być firma kurierska, która nie podejmuje większej ilości prób dostarczenia paczki, niż powinna, albo nie dostarcza paczek w ogóle.

Nie każdy klient chce odbierać paczkę w oddziale firmy, zwłaszcza, że zapłacił za dostawę do domu.

Polecamy sprawdzić statystyki nieodebranych paczek u danych firm kurierskich, a tę najgorszą pominąć.

9. Informuj klientów o nieodebranej paczce

A jeśli stanie się, że klient paczki za pobraniem nie odbiera, nie ma nic prostszego, niż wysłanie przypomnienia mailowo albo telefonicznie o odebraniu paczki.

Z praktyki innych sklepów internetowych wiemy, że w ten sposób możesz przekonać do odbioru nawet 30% klientów.

Nawet wysiłki przewoźnika mają wpływ na powodzenie dostawy. Wymień tych, którzy mają niższy wskaźnik skuteczności dostaw w dłuższej perspektywie.

Zrównoważone rozwiązanie będzie najlepsze

Nie ma uniwersalnego rozwiązania. Nie poddawaj się przy pierwszej nieudanej próbie ograniczenia zwrotów za pobraniem. Wręcz przeciwnie – testuj, które podejście będzie najlepsze.

A przede wszystkim pamiętaj, że nie zawsze klienci to robią specjalnie. Czasami po prostu paczki odebrać nie mogą.

Dlatego Twoje podejście musi być zrównoważone, trzeba znaleźć optymalne rozwiązanie między zbyt mocnym ograniczaniem, a ryzykiem nieodebraniem paczki za pobraniem.