Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
Zapytaliśmy się sklepów internetowych Youngprimitive, Notino i Grizly o ich doświadczenia z wdrażaniem oraz o to, ilu klientów korzysta z ekologicznych opakowań za dopłatą.
Klienci w dzisiejszych czasach stawiają sklepom internetowym coraz wyższe wymagania niż kiedykolwiek wcześniej. Zrównoważony rozwój i podejście ekologiczne odgrywają ważną rolę w ich decyzjach zakupowych.
Porozmawialiśmy o tym z dyrektorem logistyki w Notino, Tomášem Hoferem, szefem marketingu w sklepie z orzechami Grizly, Petrem Miklíkiem i właścicielem sklepu internetowego z modą Youngprimitive.
Z artykułu uzyskasz przegląd rzeczywistych rozważań sklepów internetowych - korzyści z eko-opakowań za dopłatą, gotowości klientów do inwestowania w zrównoważony rozwój oraz tego, jak firmy radzą sobie z praktycznymi wyzwaniami przy wdrażaniu tego rozwiązania.
Zaczynajmy.
Zgadzają się w jednej kwestii – chcą, aby ich firma była bardziej zrównoważona i jednocześnie wyjść naprzeciw popytowi klientów wrażliwych na ekologię.
Filip Urban ze sklepu Youngprimitive mówi: "Opakowania ekologiczne oferujemy już od trzech lat. Powodem była rosnąca liczba paczek i chęć zrobienia czegoś dla środowiska."
Podobne zdanie ma Petr Miklík z Grizly, który podkreśla, że dla ich grupy docelowej zielone podejście jest ważne: "Kilku klientów wyraźnie życzyło sobie tej opcji, a badania wykazały, że ta możliwość pakowania jest kluczowa dla określonej grupy docelowej naszych klientów."
Rzeczywistość jest taka, że udział klientów wybierających ekologiczne opakowania jest raczej niski. Na przykład w Youngprimitive ci klienci stanowią około 8%. Grizly podaje "niskie jednostki procentowe", ale przy ich wolumenie zamówień to wciąż spora liczba.
Notino obserwuje różnice w zależności od regionu: "Klienci z krajów zachodnich korzystają z tej opcji częściej niż ci ze wschodnich" - mówi szef logistyki, Tomáš Hofer.
"Istnieją klienci, którzy wybierają miejsce zakupu według możliwości ekologicznego pakowania. Mimo wymagań logistycznych uważamy to za ważną usługę." - Petr Miklík, Grizly
A jak opakowanie ekologiczne może wyglądać? Sklepy internetowe często używają papieru z recyklingu, chociaż różne badania nad zrównoważonym rozwojem pokazują, że plastik z recyklingu może być bardziej zrównoważony niż papier.
Chociaż każda próba minimalizacji wpływu na środowisko jest generalnie dobrym krokiem, "przesadzona promocja" mogłaby raczej zaszkodzić Twoim staraniom. Ważnym jest to, aby dać klientowi wybór w koszyku, gdzie zazwyczaj się decyduje.
Youngprimitive polega na artykule promocyjnym na stronie internetowej i opisie bezpośrednio przy produkcie. Grizly z kolei wspomina o tym na stronie internetowej i w mailach.
Natomiast Notino zdecydowało się nie prowadzić żadnej aktywnej promocji i pozostawić wybór klientowi dopiero w koszyku.
Promocja eko-opakowań może się różnić. Niektóre sklepy internetowe, takie jak Notino, oferują ją tylko jako opcję w koszyku, inne aktywnie promują tę możliwość na przykład na blogu.
Do końcowego obliczenia zawsze warto wliczyć wszystkie zmienne.
Filip Urban z Youngprimitive zwraca na przykład uwagę, że ekologiczne pakowanie wymaga nieco więcej czasu: "Zauważyliśmy, że ekologicznie zapakowana przesyłka jest trochę bardziej czasochłonna. Musieliśmy dostosować procesy w magazynie, aby nasi pracownicy mogli to robić efektywnie."
Petr Miklík z Grizly podkreśla, że przy obliczeniach uwzględniali nie tylko materiał, ale także wpływ na produktywność: "Wprowadziliśmy instrukcję dla magazynierów, aby wiedzieli, jak powinna wyglądać ekologiczna przesyłka."
Jak więc ustalić cenę, aby była akceptowalna dla klientów i pokrywała wyższe koszty?
Najpierw oblicz koszty standardowego opakowania, a następnie odejmij je od ceny opakowania ekologicznego. Możesz do tego użyć prostego obliczenia:
Cena opakowania = koszty opakowania transportowego (pudełko, koperta pocztowa lub plastikowa itp.) + cena wypełnienia + zużyta taśma klejąca (jeśli jest używana) + koszty pracy magazynierów.
Jeśli nie wiesz jak obliczyć cenę wypełnienia, zajrzyj do naszego artykułu "Co dodawać do pudełek? Wielkie porównanie wypełniaczy”, w którym pod tabelą znajdziesz instrukcję.
Otrzymane wyniki kosztów porównaj z konkurencją i dostosuj wysokość dopłaty, aby nie była zbyt niska ani zbyt wysoka.
Sklep internetowy oferujący opakowania ekologiczne |
youngprimitive |
Notino |
Grizly |
---|---|---|---|
Wysokość dopłaty |
+ ok 3,30 zł |
+ 4,90 zł |
+ ok 8,25 zł |
Ceny dopłat za eko-opakowania wynoszą parę złotych. Mogą się jednak różnić w zależności od asortymentu.
Zainteresowanie ekologicznymi opakowaniami jest stabilne, ale nie rośnie. Miklík z Grizly zwraca uwagę, że w liczbach bezwzględnych rośnie, choć procentowo spada.
Notino natomiast uważa opakowania ekologiczne za ślepą uliczkę i dąży do automatyzacji i minimalizacji opakowań.
Urban z Youngprimitive postrzega ekologiczne opakowania jako usługę dla konkretnego segmentu klientów, którzy są gotowi dopłacić za zrównoważony rozwój.
"Automatyzacja i minimalizacja opakowań to przyszłość. Ekologiczne opakowanie jako płatna usługa naszym zdaniem nie ma perspektywy." - Tomáš Hofer, Notino
Przyszłość ekologicznych opakowań za dopłatą - jak się wydaje - nie jest pewna. A to, czy ich wprowadzenie się opłaci, zależy od tego, jakie towary sprzedajesz i kim są twoi klienci.
Mniejszym sklepom internetowym może na przykład służyć raczej do budowania marki, większym sklepom internetowym jako potwierdzenie, że myślą o środowisku bardziej niż konkurencja.
A jeśli zastanawiasz się, jak powinno wyglądać takie właściwe opakowanie ekologiczne, posłuchaj rozmowy z naszą Míšą, która opowiedziała o eko-opakowaniach w podcaście na portalu Ecommerce Bridge (podcast jest dostępny w języku czeskim).