Drogowskaz

Jesteśmy online.Połączenie:
Pusty koszyk
 

Produkty w koszyku

Czy warto dopłacać do opakowań ekologicznych? Opinie trzech sklepów internetowych

Autorem jest Tomasz dnia 4. 2. 2025

Zapytaliśmy się sklepów internetowych Youngprimitive, Notino i Grizly o ich doświadczenia z wdrażaniem oraz o to, ilu klientów korzysta z ekologicznych opakowań za dopłatą.

Klienci w dzisiejszych czasach stawiają sklepom internetowym coraz wyższe wymagania niż kiedykolwiek wcześniej. Zrównoważony rozwój i podejście ekologiczne odgrywają ważną rolę w ich decyzjach zakupowych.

Porozmawialiśmy o tym z dyrektorem logistyki w Notino, Tomášem Hoferem, szefem marketingu w sklepie z orzechami Grizly, Petrem Miklíkiem i właścicielem sklepu internetowego z modą Youngprimitive.

Z artykułu uzyskasz przegląd rzeczywistych rozważań sklepów internetowych - korzyści z eko-opakowań za dopłatą, gotowości klientów do inwestowania w zrównoważony rozwój oraz tego, jak firmy radzą sobie z praktycznymi wyzwaniami przy wdrażaniu tego rozwiązania.

Zaczynajmy. 

Dopłata za zrównoważony rozwój: Dlaczego sklepy internetowe w ogóle to robią?

Zgadzają się w jednej kwestii – chcą, aby ich firma była bardziej zrównoważona i jednocześnie wyjść naprzeciw popytowi klientów wrażliwych na ekologię.

Filip Urban ze sklepu Youngprimitive mówi: "Opakowania ekologiczne oferujemy już od trzech lat. Powodem była rosnąca liczba paczek i chęć zrobienia czegoś dla środowiska."

Podobne zdanie ma Petr Miklík z Grizly, który podkreśla, że dla ich grupy docelowej zielone podejście jest ważne: "Kilku klientów wyraźnie życzyło sobie tej opcji, a badania wykazały, że ta możliwość pakowania jest kluczowa dla określonej grupy docelowej naszych klientów."

Ilu klientów korzysta z opakowań ekologicznych?

Rzeczywistość jest taka, że udział klientów wybierających ekologiczne opakowania jest raczej niski. Na przykład w Youngprimitive ci klienci stanowią około 8%. Grizly podaje "niskie jednostki procentowe", ale przy ich wolumenie zamówień to wciąż spora liczba. 

Notino obserwuje różnice w zależności od regionu: "Klienci z krajów zachodnich korzystają z tej opcji częściej niż ci ze wschodnich" - mówi szef logistyki, Tomáš Hofer. 

"Istnieją klienci, którzy wybierają miejsce zakupu według możliwości ekologicznego pakowania. Mimo wymagań logistycznych uważamy to za ważną usługę." - Petr Miklík, Grizly

A jak opakowanie ekologiczne może wyglądać? Sklepy internetowe często używają papieru z recyklingu, chociaż różne badania nad zrównoważonym rozwojem pokazują, że plastik z recyklingu może być bardziej zrównoważony niż papier.

A jak sklepy internetowe promują dopłaty za eko-opakowania?

Chociaż każda próba minimalizacji wpływu na środowisko jest generalnie dobrym krokiem, "przesadzona promocja" mogłaby raczej zaszkodzić Twoim staraniom. Ważnym jest to, aby dać klientowi wybór w koszyku, gdzie zazwyczaj się decyduje.

Youngprimitive polega na artykule promocyjnym na stronie internetowej i opisie bezpośrednio przy produkcie. Grizly z kolei wspomina o tym na stronie internetowej i w mailach.

Natomiast Notino zdecydowało się nie prowadzić żadnej aktywnej promocji i pozostawić wybór klientowi dopiero w koszyku.

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, oprogramowanie, CzcionkaOpis wygenerowany automatycznie

Promocja eko-opakowań może się różnić. Niektóre sklepy internetowe, takie jak Notino, oferują ją tylko jako opcję w koszyku, inne aktywnie promują tę możliwość na przykład na blogu.

Cena ekologicznego opakowania: jak ją ustalić?

Do końcowego obliczenia zawsze warto wliczyć wszystkie zmienne

Filip Urban z Youngprimitive zwraca na przykład uwagę, że ekologiczne pakowanie wymaga nieco więcej czasu: "Zauważyliśmy, że ekologicznie zapakowana przesyłka jest trochę bardziej czasochłonna. Musieliśmy dostosować procesy w magazynie, aby nasi pracownicy mogli to robić efektywnie." 

Petr Miklík z Grizly podkreśla, że przy obliczeniach uwzględniali nie tylko materiał, ale także wpływ na produktywność: "Wprowadziliśmy instrukcję dla magazynierów, aby wiedzieli, jak powinna wyglądać ekologiczna przesyłka."

Jak więc ustalić cenę, aby była akceptowalna dla klientów i pokrywała wyższe koszty?

Najpierw oblicz koszty standardowego opakowania, a następnie odejmij je od ceny opakowania ekologicznego. Możesz do tego użyć prostego obliczenia:

Cena opakowania = koszty opakowania transportowego (pudełko, koperta pocztowa lub plastikowa itp.) + cena wypełnienia + zużyta taśma klejąca (jeśli jest używana) + koszty pracy magazynierów.

Jeśli nie wiesz jak obliczyć cenę wypełnienia, zajrzyj do naszego artykułu "Co dodawać do pudełek? Wielkie porównanie wypełniaczy”, w którym pod tabelą znajdziesz instrukcję.

Otrzymane wyniki kosztów porównaj z konkurencją i dostosuj wysokość dopłaty, aby nie była zbyt niska ani zbyt wysoka.

Sklep internetowy oferujący opakowania ekologiczne

youngprimitive

Notino

Grizly

Wysokość dopłaty

+ ok 3,30 zł

+ 4,90 zł

+ ok 8,25 zł

Ceny dopłat za eko-opakowania wynoszą parę złotych. Mogą się jednak różnić w zależności od asortymentu.

Jak widzą przyszłość dopłat za opakowania ekologiczne? 

Zainteresowanie ekologicznymi opakowaniami jest stabilne, ale nie rośnie. Miklík z Grizly zwraca uwagę, że w liczbach bezwzględnych rośnie, choć procentowo spada.

Notino natomiast uważa opakowania ekologiczne za ślepą uliczkę i dąży do automatyzacji i minimalizacji opakowań.

Urban z Youngprimitive postrzega ekologiczne opakowania jako usługę dla konkretnego segmentu klientów, którzy są gotowi dopłacić za zrównoważony rozwój.

"Automatyzacja i minimalizacja opakowań to przyszłość. Ekologiczne opakowanie jako płatna usługa naszym zdaniem nie ma perspektywy." - Tomáš Hofer, Notino

Czy więc opakowania ekologiczne za dopłatą mają sens? To zależy

Przyszłość ekologicznych opakowań za dopłatą - jak się wydaje - nie jest pewna. A to, czy ich wprowadzenie się opłaci, zależy od tego, jakie towary sprzedajesz i kim są twoi klienci.

Mniejszym sklepom internetowym może na przykład służyć raczej do budowania marki, większym sklepom internetowym jako potwierdzenie, że myślą o środowisku bardziej niż konkurencja. 

A jeśli zastanawiasz się, jak powinno wyglądać takie właściwe opakowanie ekologiczne, posłuchaj rozmowy z naszą Míšą, która opowiedziała o eko-opakowaniach w podcaście na portalu Ecommerce Bridge (podcast jest dostępny w języku czeskim).