Rozcestník

Jesteśmy online.Połączenie: +48 334 454 612
Pusty koszyk
 

Produkty w koszyku

4 kroki do bardziej „zielonego“ e-shopu

Autorem jest Michalina dnia 6. 2. 2023

Droga do zielonego e-commerce jest długa i ciężka. Pełna niejasnych informacji, wyliczeń oraz nawet greenwashingu. Jednak istnieje parę kroków, które właściciele e-sklepów mogą wykonać, aby natychmiast przynieść korzyści dla środowiska a często również dla swojego portfela. Oto one.

Mężczyzna pracuje na laptopie
 

Zmniejsz ilość zwrotów

  • Zaoferuj darmowe zwroty tylko dla klientów VIP albo do zamówień od danej kwoty 
  • W opisie produktów podaj maksymalną ilość informacji, aby klienci dokładnie wiedzieli co zamawiają.
  • Dodaj więcej zdjęć produktów i odpowiednio dobrze je opisz.
  • Poproś klientów, aby produkty ocenili i w ten sposób pomogli z wyborem innym klientom.
  • Zapytaj się klienta czemu towar zwraca, a powody zwrotu wykorzystaj tak, aby więcej klientów z tych powodów towaru nie zwracało.

Czemu zmniejszyć ilość zwrotów? Średnio do e-shopów zwraca się ok 10% zamówień. Poprzez zmniejszenie ilości zwrotów zmniejszysz ilość emisji, które powstały podczas pakowania oraz transportu z i do klienta. 

Najwięcej na ograniczeniu liczby zwrotów zyskają e-shopy z modą, u których zwroty to nawet 50% zamówień

Jeśli jesteś właścicielem takiego sklepu internetowego, to ta informacja może Cię zaskoczyć: mniejszość klientów wykorzystuje e-shopy jako porównywarkę różnych ciuchów. Większość zwraca ubrania ze względu na zły rozmiar

Kolejne 3 najczęstsze powody zwrotów, to uszkodzenia, nieodpowiedni produkt albo produkt na żywo wygląda inaczej, niż klient oczekiwał.

RADA: Przydatne pomysły na optymalizację zwrotów można znaleźć na przykład w artykule o zarządzaniu zwrotami

Wybór rozmiaru w sklepie internetowym AboutYouTabelka z rozmiarami to nie wszystko. Bądź jak najbardziej dokładny i wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów, jak to robi na przykład About You. Po wpisaniu parametrów aplikacja zaproponuje odpowiedni rozmiar.
 

Daj zniżkę na dostawę do punktów odbioru

  • Podaj ilość emisji dla każdego z rodzajów dostawy
  • Podkreśl zielonym kolorem albo obrazkiem liścia najbardziej ekologiczny typ wysyłki 
  • Ustaw odbiór w punkcie jako domyślny sposób wysyłki 

Najskuteczniejsza metoda to połączenie wszystkich trzech punktów. Thuiswinkel w ten sposób zwiększył ilość zamówień wysyłanych do punktów odbioru z 8 na 30%.

A czemu w ogóle faworyzować wysyłkę do paczkomatów albo punktów odbioru? Dostawa jest oszczędniejsza dla środowiska niż dostawa do domu, ponieważ paczkę dostarcza się raz bez konieczności ponawiania dostawy w razie nieobecności klienta, kurier nie musi objeżdżać każdego klienta z osobna, zmniejsza się ilość zatrzymań kuriera. Kolejną zaletą jest to, że dużo klientów ma paczkomaty czy punkty odbiory po drodze do domu z pracy czy do sklepu, więc często wraz z odbiorem załatwiają resztę codziennych spraw.

Wybór transportu na Rohlik.cz
Na przykład Rohlik.cz wyświetla zielony bilet na czas dostawy, jeśli przechodzi koło Ciebie.

Optymalizacja zamówień u dostawców

  • Kupuj większe ilości raz na jakiś czas, zamiast mniejszych, częstszych zamówień parę razy w ciągu miesiąca.
  • Zamawiaj u lokalnych dostawców.

Oczywiście tylko wtedy, gdy pozwala na to przestrzeń magazynowa i cash-flow. Łączenie zamówień ma podwójne zalety – oszczędzisz nie tylko emisje z transportu, ale często również pieniądze. U nas na przykład działa zasada, że czym więcej kupisz tym większą dostaniesz zniżkę.

Kartony na wózku paletowym
Raz na jakiś czas kup całą paletę towaru. Oszczędzisz emisje z transportu oraz pieniądze dzięki zniżce ilościowej.
 

Pozbądź się zbędnych opakowań

Pakować z mniejszą ilością opakowań (albo w ogóle bez opakowań) na pewno jest krokiem do przodu. Tylko nie może to oznaczać, że wysyłka zostanie uszkodzona a następnie zwrócona.

Często występuje problem z taśmami klejącymi – o ile pakujesz ciężkie rzeczy, używaj taśm z lepszym klejem (na przykład taśmy z klejem hotmelt albo solvent). Przesyłka nie będzie musiała być potem zaklejana parę razy, dzięki czemu oszczędzisz opakowania i pieniądze.

Pudełko z dużą ilością taśmy klejącej, w praktyce przepakowanie
Typowy przykład overpackingu – zamiast trzech warstw taśmy wystarczyłaby jedna warstwa szerokiej taśmy.
 

Co dalej?

Zawsze jest co ulepszać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej obniżyć wpływ na środowisko, skup się na sposobie prowadzenia swojej firmy. Według badań Seven Senders właśnie tam wytwarzanych jest najwięcej emisji:

  • 42 % ogrzewanie, zużycie prądu, praca serwerów… 
  • 26 % tzw. last mile – dostawa bezpośrednio do klienta albo do punktu odbioru
  • 18 % tzw. first mile – transport towaru od dostawcy do klientów
  • 14 % opakowania

Gdziekolwiek zaczniesz to zawsze trzymamy kciuki. :-)