Rabat dla zarejestrowanych klientów do 10%
Opineo: otrzymaliśmy ocenę 99 ze 100
Droga do zielonego e-commerce jest długa i ciężka. Pełna niejasnych informacji, wyliczeń oraz nawet greenwashingu. Jednak istnieje parę kroków, które właściciele e-sklepów mogą wykonać, aby natychmiast przynieść korzyści dla środowiska a często również dla swojego portfela. Oto one.
Czemu zmniejszyć ilość zwrotów? Średnio do e-shopów zwraca się ok 10% zamówień. Poprzez zmniejszenie ilości zwrotów zmniejszysz ilość emisji, które powstały podczas pakowania oraz transportu z i do klienta.
Najwięcej na ograniczeniu liczby zwrotów zyskają e-shopy z modą, u których zwroty to nawet 50% zamówień.
Jeśli jesteś właścicielem takiego sklepu internetowego, to ta informacja może Cię zaskoczyć: mniejszość klientów wykorzystuje e-shopy jako porównywarkę różnych ciuchów. Większość zwraca ubrania ze względu na zły rozmiar.
Kolejne 3 najczęstsze powody zwrotów, to uszkodzenia, nieodpowiedni produkt albo produkt na żywo wygląda inaczej, niż klient oczekiwał.
RADA: Przydatne pomysły na optymalizację zwrotów można znaleźć na przykład w artykule o zarządzaniu zwrotami.
Tabelka z rozmiarami to nie wszystko. Bądź jak najbardziej dokładny i wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów, jak to robi na przykład About You. Po wpisaniu parametrów aplikacja zaproponuje odpowiedni rozmiar.
Najskuteczniejsza metoda to połączenie wszystkich trzech punktów. Thuiswinkel w ten sposób zwiększył ilość zamówień wysyłanych do punktów odbioru z 8 na 30%.
A czemu w ogóle faworyzować wysyłkę do paczkomatów albo punktów odbioru? Dostawa jest oszczędniejsza dla środowiska niż dostawa do domu, ponieważ paczkę dostarcza się raz bez konieczności ponawiania dostawy w razie nieobecności klienta, kurier nie musi objeżdżać każdego klienta z osobna, zmniejsza się ilość zatrzymań kuriera. Kolejną zaletą jest to, że dużo klientów ma paczkomaty czy punkty odbiory po drodze do domu z pracy czy do sklepu, więc często wraz z odbiorem załatwiają resztę codziennych spraw.
Na przykład Rohlik.cz wyświetla zielony bilet na czas dostawy, jeśli przechodzi koło Ciebie.
Oczywiście tylko wtedy, gdy pozwala na to przestrzeń magazynowa i cash-flow. Łączenie zamówień ma podwójne zalety – oszczędzisz nie tylko emisje z transportu, ale często również pieniądze. U nas na przykład działa zasada, że czym więcej kupisz tym większą dostaniesz zniżkę.
Raz na jakiś czas kup całą paletę towaru. Oszczędzisz emisje z transportu oraz pieniądze dzięki zniżce ilościowej.
Pakować z mniejszą ilością opakowań (albo w ogóle bez opakowań) na pewno jest krokiem do przodu. Tylko nie może to oznaczać, że wysyłka zostanie uszkodzona a następnie zwrócona.
Często występuje problem z taśmami klejącymi – o ile pakujesz ciężkie rzeczy, używaj taśm z lepszym klejem (na przykład taśmy z klejem hotmelt albo solvent). Przesyłka nie będzie musiała być potem zaklejana parę razy, dzięki czemu oszczędzisz opakowania i pieniądze.
Typowy przykład overpackingu – zamiast trzech warstw taśmy wystarczyłaby jedna warstwa szerokiej taśmy.
Zawsze jest co ulepszać. Jeśli chcesz jeszcze bardziej obniżyć wpływ na środowisko, skup się na sposobie prowadzenia swojej firmy. Według badań Seven Senders właśnie tam wytwarzanych jest najwięcej emisji:
Gdziekolwiek zaczniesz to zawsze trzymamy kciuki. :-)